Pagina's

zaterdag 14 maart 2009

Van oude foto's en nieuwe techniek

Schagerbrug, Grote Sloot (bron)

Dankzij de technische mogelijkheden kunnen oude foto's gemakkelijker dan vroeger voor het nageslacht en andere belangstellenden bewaard en eventueel gepubliceerd worden. Een bron van vreugde voor ieder die in de buurt van Schagen is geboren, is bijvoorbeeld de Niestadt fotocollectie. Steeds meer oud materiaal wordt op internet gezet en dat is maar goed ook, want een brand of ingestort archief kan een eind maken aan een unieke collectie die eeuwenlang zorgvuldig bewaard is.
Dat geldt ook voor je persoonlijke collectie foto's en papieren. Zo nu en dan neem ik de moeite om wat familiefoto's te scannen, maar als ze ingeplakt zitten in een album valt dat niet altijd mee. Deze foto van mijn oma en haar kleine zusje is een van mijn favorieten.
Het is mijn bedoeling om (ooit) de foto's die vóór de komst van de digitale camera's gemaakt zijn, en die ernstig te lijden hebben van verkleuren (de vroege kleurenfoto's) en van ons vochtige huis allemaal onder handen te nemen. Geen idee in hoeverre een dia- en negatievenscanner goede resultaten geeft, heeft iemand daar ervaring mee? Mijn gewone scanner kan niets met negatieven.
Gelukkig maakte ik toen nog niet zo veel foto's als nu met de digitale camera. Ontwikkelen en afdrukken was een aantal jaren geleden een dure hobby, dus je bekeek een onderwerp van alle kanten voordat je een foto maakte. Nu knip je maar raak en gooi je zonder spijt de helft weer weg. Misschien is het goed idee om ook bij het fotograferen aan onthaasten te gaan doen...

3 opmerkingen:

  1. Ik heb afgelopen week bij de Aldi een negatievenscanner gekocht voor slechts € 50,-. Heb er nog niet mee gewerkt maar ik weet nog dat ik jaren geleden zo'n ding wilde kopen en de prijs toen boven de 1000 gulden lag. Ik heb inmiddels ook een platenspeler die ik op de pc kan aansluiten. Met het programma Audacity (kwam ook bij de podcastst ter sprake) kun je je lp's dan wat opkrikken en opslaan. Maar goed, daar heb ik nog niks mee gedaan, zo zal het ook wel met de negatievenscanner gaan. Zonde eigenlijk bedenk ik nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die van de Aldi had ik ook willen kopen, maar hij schijnt binnen de kortste keren uitverkocht geweest te zijn en ik was dus te laat. Ben heel benieuwd hoe hij bevalt! Als je al je negatieven gescand hebt en hem niet meer nodig hebt, wil ik hem wel van je overnemen, tenzij hij slechte resultaten geeft natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben thuis een diascanner, echt tevreden zijn we er niet over. Wij vinden ze na het scannen niet scherp genoeg. Het kost ontzettend veel tijd en als het resultaat dan niet je van het is... laat dan maar zitten....
    Vorig jaar hebben we via MEDIA CONVERSIONS eens 200 dia's op dvd laten zetten (hoogste kwaliteit). Ook over deze kwaliteit waren we niet echt tevreden. Kortom dia's maar op een donkere plek bewaren. Er komen in ieder geval geen nieuwe meer bij nadat we afgelopen zomer een digitale spiegelreflex camera gekocht hebben. Wel ben ik ook zeer benieuwd naar de negatievenscanner van de ALDI. We wachten Robert zijn ervaringen maar af.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails