Pagina's

woensdag 10 maart 2010

"Uw ogen zijn het waard!"

.. staat binnenin het etui van mijn nieuwe leesbril-voor-de-korte-afstand. [Mijn tenen gaan altijd krom staan van dat zinnetje 'omdat u het waard bent!" (en dubbel krom als het ook nog eens nagesynchroniseerd wordt), want: zijn er ook mensen die het niet waard zijn? Wie bepaalt wie wat waard is? En hoe zit het met die mensen die het zich niet kunnen veroorloven dit produkt te kopen, die zijn het toch ook waard?]

Voor het lezen van het beeldscherm waren en zijn mijn voorgaande leesbrillen prima geschikt, want daar zijn ze op gemaakt. Dat neemt niet weg dat sommige websites erg kleine lettertjes hebben, en bovendien is de gemiddelde site nogal druk aan de ogen. Dat is extra vermoeiend als je een lui oog hebt, maar niet zó lui dat het helemaal niets ziet. Het beeld van dat minder actieve oog moet steeds onderdrukt worden door de - soms moeie - hersentjes en als dat later op de avond niet goed lukt schemeren de plaatjes en bewegende reclameboodschappen door de tekst. Dat zorgt voor tegenzin in het lezen van wat langere artikelen en dat is jammer.

Wat mijn nieuwe leesbril is voor boeken en kranten, is het tooltje Readability voor het beeldschermlezen. Ik heb het nu een tijdje in gebruik en, aangezien het gratis is, kan het door iedereen worden gebruikt die het nodig heeft. We zijn het waard!

Readability hoeft niet geïnstalleerd te worden, het is een bookmarklet oftewel een klein scriptje. Op de website staat hoe je deze bookmarklet kunt toevoegen aan je browser, zodat je een extra knop hebt in je werkbalk Favorieten (IE8). Daarvóór heb je al aangegeven wat je voorkeuren zijn wat betreft de grootte van de letters, het lettertype en de marges. Ik heb gekozen voor 'eBook', dat is mooi duidelijk.

Hier zie je de site Frankwatching.com - niet zo'n rommelige site, maar wel eentje met veel lezenswaardige artikelen - voor en na de druk op de Readabilityknop:



Bijkomend voordeel: je kunt deze 'schone' tekst printen met de printknop die links in beeld verschijnt. Dat scheelt inkt en ergernis.

zondag 7 maart 2010

Nieuwe collega...?

WAAROM is hij "the most unlikely hero"? Er is toch serieus iets mis met ons beroepsbeeld..
(gevonden op Photoshop Disasters - ook dat nog)
Related Posts with Thumbnails