Pagina's

maandag 9 maart 2009

#15 Podcasts

Podcasts kom je vanzelf zo nu en dan tegen tijdens het surfen. Meestal denk ik: leuk om eens te gaan luisteren als ik tijd heb, zoals deze Bommel hoorspelen.In het lijstje met uitzendingen zag ik ook een compleet detectiveverhaal en een serie Radioboeken. Dit lijkt me serieuze concurrentie voor de luisterboeken! Heel geschikt om mee te nemen op vakantie, maar dan moet ik eerst even een mp3 speler aanschaffen..

Het probleem met podcasts is: je moet er voor gaan zitten. Bij de computer ga ik al gauw eens een filmpje bekijken op Youtube of van Uitzindinggemist, maar ik zie mezelf niet op mijn gemak zitten luisteren. Misschien is het iets voor lange saaie autoritten of tijdens een vervelende huishoudelijke klus, net als luisterboeken. In de praktijk komt het er zelden van. Ik heb dus (nog) geen abonnement genomen op een podcast-rss, dat geeft alleen frustraties vanwege de luisterachterstand die gegarandeerd gaat ontstaan.

Wat de bieb betreft: het is een optie om lezingen e.d. op te nemen en als podcast op de website aan te bieden. Hierbij zie ik nog wel wat leeuwen en beren:
  • het geeft extra werk tijdens de evenementen, waarbij je toch al veel dingen tegelijk moet doen
  • niet elke spreker zal het op prijs stellen dat het verhaal vastgelegd wordt en later openbaar gemaakt wordt
  • er komt nog wel wat kijken bij het maken van een podcast als ik het goed lees
  • hoeveel mensen zouden vervolgens de moeite nemen de podcast te gaan beluisteren..?

Hier is een vreeeselijk Amerikaanse podcast met reclame voor de Public Library.
En hier tot slot een interview met Martijn Aslander.

3 opmerkingen:

  1. Er gaat inderdaad veel tijd zitten in het maken van opnames. Moet je centraal regelen. Misschien is het aardig om bij de tip van de maand (als het over een bepaalde schrijver gaat) een aansprekend stuk voor te lezen. Of op een aanwinstenpagina. Jozien heeft een voorleescursus gedaan, gaan we haar vragen of ze dat wil :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal geen gek idee, voor zoiets moet je inderdaad een goede voorleesstem hebben (net als voor het inspreken van de telefoonboodschap..).
    Ook leuk voor de voorleeswedstrijd trouwens. Nu nog geschikte apparatuur en een techneut.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorig jaar hebben we inderdaad de voorleeswedstrijd laten filmen door leerlingen van het Friesland College. Ik wacht nog altijd op het filmpje, geen succes dus. Slechte communicatie en weinig voortgang. Van een collega uit het land hoorde ik een leuke toepassing. Hij had ook de voorlezers opgenomen en daaraan een publiekjury gekoppeld. Men kon via de site een stem uitbrengen op de voorlezers en daarmee was er naast de officiele winnaar ook een publiekswinnaar. Leuk idee voor de volgende keer maar dan met meer gemotiveerde studenten.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails