Pagina's

zaterdag 14 maart 2009

#17 Bestudeer een web 2.0 site

Toevallig kwam de Leeuwarder Courant me te hulp. Ik geloof dat ze er nu mee stoppen, maar tot nu toe stond er geregeld een webtip in. De tip die ik gisteren las (ik loop ruim een week achter met de kranten..) was Hoedoe.nl. In tegenstelling tot de meeste Web 2.0 sites uit ons leeswerk is deze prettig Nederlandstalig.

Op Hoedoe kan iedereen die meent dat ie kennis van zaken heeft aan anderen uitleggen hoe je zaken aanpakt. Bijvoorbeeld: Hoe richt in mijn slaapkamer Feng Shui in, hoe maak ik een elastiekje, hoe kom ik aan 30 minuten beweging per dag, hoe gedraag ik me tijdens een bedrijfsborrel... Het zijn heel summiere handleidingen, maar meestal is er een link naar meer informatie.
In hoeverre is deze site 'Hoedoe.nl legt uit hoe je het doe' nu ècht 2.0? Wij hebben een checklist gekregen als handvat, dus die lopen we na.
  • Een bizarre naam - Hoedoe is volgens mij bizar genoeg
  • Een aanmeldbox - check
  • Profielen - ja hoor, met foto en al
  • RSS - ook al
  • Reageermogelijkheid - jazeker, onder elke hoedoe
  • Anderen toelaten(?) - als je meetelt dat iedereen wordt uitgenodigd om vragen te stellen of zelf hoedoes te gaan schrijven wel. Anders niet van toepassing
  • Fris kleurgebruik - blauwgrijs-met-kleurovergang en wit, in ieder geval niet donker en somber, dus wat mij betreft geslaagd wat dit criterium betreft
  • Logo met spiegeling: NEE, dat ontbreekt nog. Misschien moeten we ze even een mailtje sturen

Op 7 van de 8 punten een voldoende, dus wat mij betreft is Hoedoe een heuse web 2.0 site.

13 opmerkingen:

  1. Geweldig die hoedoe. Van hoe je van een opgeblazen gevoel afkomt tot hoe je een boek schrijft en uitgegeven krijgt. En inderdaad helemaal 2.0.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een hoedoe
    Hoe doe ik een chatlink op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Komt ie.

    Voeg deze (dit?) gadget toe: html/javascript

    ga naar: http://www.google.com/talk/service/badge/New

    kopieer de html code

    plak de code in het (de?) gadget

    Voilà

    Overigens moet je volgens mij evengoed wel even Google Talk downloaden en installeren: http://www.google.com/talk/

    Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken dy wel tute
    Moet je ook nog even aan Ingrid doorgeven, las in Jozien haar blog dat zij er ook niet uitkwam.
    Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi citaat!! Las je dat nu recent of ben je gewoon bijbelvast?
    Ik moet dus a.d. gang met Library thing, heb inmiddels in art Informatie Professional gelezen dat Shelfari de concurrent is. Wat jammer nou, ik dacht: Annelies kan 18 lekker overslaan, want al gedaan! Maar jij kunt vergelijken. Wat heb je nr 17 weer grondig gedaan....Ik geloof het wel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Neuh, zó bijbelvast ben ik nou ook weer niet..
    Ik kwam het ergens tegen en vond het wel grappig in een boekenachtig blog. Heb eerst de verschillende versies in online bijbels nagekeken, dat nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ingrid,
    In de rechterbalk van dit blog, onder de boekenplank: "Er komt geen einde aan het aantal boeken dat geschreven wordt, en veel lezen mat het lichaam af."
    (Prediker 12:12)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ook toen dus al veel boeken en laat ik nu altijd denken dat lezen de geest afmat.
    Bij Franks afscheid lazen we ook uit Prediker 3, 1-15.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha die LIES 2.0,
    Hoedoe.nl is echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lies ook van mij een tut want ik heb mijn chaticoontje op mijn weblog geplaatst

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben nu met deze opdracht bezig, wij lopen wat achter hier in dit cluster (met de 23 dingen) en ik wil eigenlijk eerst zelf mijn ding doen en dan lezen wat anderen hebben gedaan. De verleiding om je hele weblog te lezen is echter groot. Moet ik eerst een dag vrij vragen!
    Kun je mij misschien vertellen wat het verschil is tussen deze opdracht en het social networken ding? Zag dat Ingrid bij deze opdracht Schoolbank heeft gekozen en jij deze noemt bij ding 19. Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
    Groeten uit St.Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi,
    Het bleef inderdaad wat stil bij jullie.
    Wat precies het verschil is volgens de geleerden weet ik niet, maar ik denk dat het ongeveer zo zit: bij sociale netwerken gaat het echt om de onderlinge contacten (Hyves, Facebook, Schoolbank). Web 2.0 omvat behalve deze netwerken maar ook alle andere sites waar interactie mogelijk is, dus waarbij mensen kunnen reageren of bijdragen aan de inhoud. Bijvoorbeeld Wikipedia, sites waar iedereen zijn reisverhalen kan toevoegen enzovoorts. Maar het loopt wel eens in elkaar over volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails