Pagina's

woensdag 8 april 2009

#22 Bibliotheek 2.0

Wat betreft Update Manifest Bibliothecaris 2.0:

De meeste punten zullen we allemaal onderschrijven. Wel heb ik moeite met deze twee:

  • "Ik besef dat de bibliotheek altijd alleen leesgrage, actieve gebruikers heeft bevoordeeld en zet de virtualisering van informatie in om dat te corrigeren"
Huh? Laten we vooral proberen de bestaande trouwe klanten te behouden! Wat is er mis met leesgrage, actieve gebruikers? Dit zijn ook de gebruikers die graag mee zullen doen met MyDiscoveries en andere interactieve zaken, zoals ons nieuw op te richten biebblog.
(met dank aan Wytse Noordhof)
  • "Ik besef dat catalogi maar door een zeer klein deel van de bevolking benut kunnen worden en richt me dus vooral op toegankelijkheid en bruikbaarheid ervan en op snelle levering van het gevondene, in plaats van op nog meer geavanceerde zoekmogelijkheden."

En de aquabrowser dan? Die is ingewikkelder dan de bestaande catalogus, met heel wat meer zoekmogelijkheden. Dat maakt hem juist zo geschikt voor de 2.0 bibliotheek. Bovendien: internetters werken steeds meer met zoeksystemen die naar keuze eenvoudige èn geavanceerde mogelijkheden bieden. Kijk maar naar Google: je kunt zoeken op een of twee zoekwoorden, maar ook kiezen voor geavanceerd zoeken, met allerlei verfijnmogelijkheden.

Zo'n manifest maakt me een beetje kriebelig.

Het lijkt me logisch dat je de 2.0 technologie bekijkt met in je achterhoofd de vraag: wat hebben onze gebruikers eraan? Het is niet de bedoeling om nieuwe snufjes te gaan gebruiken omdát ze nieuw zijn. "In het bibliotheek 2.0 denken passen geen projectenplanningen die over een hele lange periode uitgesmeerd worden". Hoe kun je als eenvoudige 23dingen-cursist zorgen dat handige toepassingen op korte termijn ingevoerd worden? Meestal moet er eerst lokaal - clustergewijs - provinciaal uitgebreid over nagedacht en geschreven worden. Het moet getoetst worden aan allerlei beleidsdoeleinden, de kosten moeten berekend worden (wie betaalt wat en waarom?), de neuzen moeten één kant op en voor je het weet lopen we weer hopeloos achter de feiten aan. Inmiddels is de techniek alweer mijlenver voortgeschreden zonder dat we er iets mee gedaan hebben. Technische aanpassingen aan de website (chatfunctie? rss?) kosten handenvol geld en daar moet over gesteggeld worden. Natuurlijk kunnen we (willen we!) een blog maken en dan zijn chatfunctie en rss automatisch in te passen (nu alleen nog zorgen dat er altijd een medewerker beschikbaar is om te chatten..), maar op die manier ben je bezig interactieve toepassingen in te voeren ondanks, en niet dankzij, de beschikbare techniek. Dat is ook wel weer een uitdaging natuurlijk..

En ja, ook ik ben inmiddels lid van Bibliotheek 2.0. Behalve het achtergrondkleurtje veranderen heb ik er nog niets aan gedaan, maar aangezien ik de rest van de week geen huiswerk meer heb kan dat nog komen ;)

zondag 5 april 2009

Eindelijk echt lente!

Ribes

Meer concurrentie voor al@din?

Er is weer een concurrent voor al@din in het leven geroepen.Ilse Media heeft Goeievraag.nl gelanceerd. Na inschrijven kan iedereen vragen stellen en antwoorden. Met vragen èn antwoorden kun je punten verdienen. Die punten leveren je behalve roem niets op. Je kunt bij het aanmelden aangeven wat je specialiteiten zijn en op basis daarvan worden vragen toegestuurd waarop je misschien het antwoord weet. Het antwoord dat het beste beoordeeld wordt krijgt de meeste punten. Op de antwoorden kan trouwens ook weer gereageerd worden. Goeievraag is ook op Twitter actief.

Waarom verdwijnen sokken in de wasmachine?
Hoe is het 'domme blondje' ontstaan?
Het is leuk om eens een tijdje op de site rond te snuffelen, maar bij sommige vragen en antwoorden rijzen de haren je te berge. Neem deze: Waar krijg je allemaal kanker van?

Het blijkt dan al gauw dat iedereen zich specialist mag noemen. Het systeem van punten voor vragen en antwoorden werkt in de hand dat het maar al te vaak ontaardt in vragen òm het vragen en zo veel mogelijk antwoorden geven zonder eerst eens even een goed onderzoekje te doen ("ik denk dat het komt door.. ")Wat ik me ook afvraag: wat voor belang heeft Ilse bij deze site? Nergens staat reclame en het vragenstellen is uiteraard gratis. Naamsbekendheid?Frankwatching heeft de site ook al bekeken. Kijk vooral eens naar de 3e reactie op zijn bericht.

Voorlopige conclusie: leuk, maar ondanks het hoge 2.0 gehalte zou ik een serieuze vraag liever aan al@din stellen. Goeievraag ziet er uit als een populaire kloon van antwoord.bibliotheek.nl. Toch is al@din langzamerhand wel eens aan een facelift toe om al die concurrentie het hoofd te kunnen bieden!
Related Posts with Thumbnails