Pagina's

zondag 8 maart 2009

Boekenweek: dieren in boeken

Het thema van de Boekenweek is Tjielp Tjielp, de literaire zoo. Boeken over dieren dus. Heel toepasselijk rouleert momenteel het boek Met fluwelen pootjes onder de collega's. Het gaat over Dewey Readmore Books. Dewey was een bibliotheekkat, maar niet zomaar eentje.Op een ijskoude ochtend in 1988 vond Vicky Myron een verkleumd rood katje in de inleverbak van de bibliotheek. Hij overleefde het en mocht blijven in de bibliotheek van Spencer, Iowa. De kat, genaamd Dewey Readmore Books zorgde voor verbroedering tussen de collega's en een grote toename van het aantal bezoekers van de bibliotheek. Dewey was een bijzondere kat: fotogeniek, vriendelijk, slim en welopgevoed. Toen Dewey in 2006 stierf was hij wereldberoemd. Behalve over Dewey gaat dit boek over het leven in een Amerikaans stadje, het bibliotheekleven aldaar en over directrice Vicky Myron, die de nodige tegenslag te verwerken kreeg in haar leven. Na lezing heb je de neiging direct een kat uit het asiel te plukken en in de bibliotheek te installeren. Maar katten als Dewey zijn dun gezaaid, jammer dat ze hem niet hebben gekloond..

Deweys verhaal wordt verfilmd met Meryl Streep in de rol van bibliothecaresse.

Een filmpje:





Bibliotheekkatten zijn enorm populair in de VS, maar in de bibliotheek van Wolvega hadden we er ook twee, begin jaren '80. Hoewel Tommy en zijn zusje officieel niet in de bieb woonden, waren ze er wel vrijwel dagelijks. Soms dook er een kattenkopje in een kast op waar iemand net een boek uitzocht. Net als bij Dewey waren er enkelen leners die mopperden over katten en allergie, maar de meesten vonden het prachtig als er een kat op de balie lag.

Hier zijn twee fotootjes van Tommy in de bieb.


5 opmerkingen:

  1. Misschien een goed idee om meer bezoekers te trekken, al ben ik niet zo van de katten. In Joure staat op dit moment een kom met twee goudvissen, Hielke en Sietse. Ben benieuwd of dat ook werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh Annelies, ik wist niet dat in Wolvega ook 2 bibl.katten waren! En dat jij daar nog foto's van hebt is ook wel heel bijzonder. Ik heb het boek gelezen, vond het af en toe wel heel erg Amerikaans, en hoe Dewey wordt beschreven is nu en dan ongeloofwaardig. Maar in het filmpje hier bij jou kan ik me er wel weer meer bij voorstellen, het is wel een hele leuke rode kat. Sjoeke-Marije heeft het boek van mij gekregen, misschien herkent ze er iets van Sol in...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me af of je meer bezoekers trekt met een kat. Ik moet er in ieder geval niet aan denken. Brrrr.... Ksssst...
    Evenals Robert ben ik ook niet van de katten. Is het boek "Met fluwelen pootjes" ook voor niet kattenliefhebbers leuk om te lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, begin er maar niet aan als je geen kattenmens bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zag vanavond op Ning een berichtje van een collega uit Breda, ze hebben daar hun catalogus aangekleed in de stijl van de boekenweek, erg mooi. zie
    http://www.bibliotheekbreda.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails