Pagina's

woensdag 25 maart 2009

Kennis gedeeld

We blijven in 2.0 sferen: vanochtend hebben we (o.a. Simone, Ingrid, Yteke en Wilma) het Kennisdagdeel over Web 2.0 bijgewoond.
Spreker Lykle de Vries van De Ondernemers plaatste voor ons de onderdelen van de 23dingen cursus in de juiste context.

Hoezo 2.0?

Web 2.0 verhoudt zich tot web 1.0 als een marktkraam tot een etalage. Het internet is de marktplaats. Wat doe je in een marktkraam? Je praat èn luistert, je gaat in gesprek met je klanten. De wereld communiceert op een andere manier dan voorheen.
Iedereen kan informatie en meningen op internet plaatsen, zo heeft iedereen invloed. Ondertussen worden we wel overspoeld door een overvloed aan informatie. Die is beheersbaar dankzij RSS, tagging, social bookmarking en dat soort inmiddels bekende zaken.

Onze klanten willen niet beschouwd worden als leden van een doelgroep. Ze willen dat er ook naar hen geluisterd wordt. Kijk maar eens naar dit filmpje:




Iedereen is met iedereen in gesprek. Met onze 23dingen krijgen we enkele handvaten om hier ook een rol in te spelen.

Jan de Wit van Bibliotheekservice Fryslân houdt zich bezig met de ontwikkeling van onze website. Die vindt hij overigens niet echt 2.0. Ga allereerst uit van wat een klant van de site verwacht: een catalogus, verlengen, informatie vinden. Een goede structuur is de basis, de eventueel toe te voegen flashmodules zijn aardige extra's.
De ledensite moet worden beschouwd als een mislukking, hier zitten onze klanten niet op te wachten. De extra mogelijkheden kunnen beter geïntegreerd worden in bicat / aquabrowser / MyDiscoveries. Bicat werkt trouwens ook aan de weg op 2.0 gebied, met Bicat Wise.

Lyckle de Vries op Twitter: (via zijn weblog): "Leuke respons bij bibliotheekservice fryslan op mijn nieuwste web2.0 preso".

1 opmerking:

  1. he, annelies, een prima verslag van deze ochtend. Zo is iedereen gelijk op de hoogte en is de kennis weer gedeeld!
    Ik had echter wel gehoopt dat er vanuit het publiek wat meer zou komen over "dingen" waar we als bibliotheek nu al ons voordeel mee kunnen doen en of we dan gezamenlijk als friese bibliotheken op pad gaan of dat dit weer per cluster bekeken gaat worden. Ik heb begrepen dat Jan de Wit hiermee verder wil en dat hij via klantenpanels de mening van de klant( en het bibliotheek-personeel) wil inventariseren. Dus wordt vervolgd..... wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails