Pagina's

zaterdag 28 maart 2009

Internet Explorer 8 - een eerste indruk

Na het installeren moest ik er eerst even voor gaan zitten om de verschillen met versie 7 te ontdekken. Hier en daar een knopje extra, kleine verschillen in de werkbalk , dat is alles op het eerste gezicht. Dat Explorer 8 sneller is lijkt wel te kloppen in ieder geval.
Vooral de Web Slices intrigeerden me. Dat zijn een soort verrijkte RSS feeds, waarbij je een stukje webpagina aan je werkbalk toevoegt. Ik heb ergens gelezen dat het ook mogelijk is zo'n slide ook aan je weblog toe te voegen.

Zo werkt het:


Aangezien er nog niet overdreven veel websites zijn die webslices aanbieden valt er nog niet veel te experimenteren, maar ik heb er twee uitgeprobeerd. Jammer dat de werkbalk Favorieten en de Koppelingen samengevoegd zijn in IE8 - ik had veel snelkoppelingen in die koppelingenbalk. Die balk is nu te klein geworden, zodat een deel van mijn veelgebruikte opties alleen nog maar te vinden is als ik de pijltjes aan het eind van de balk aanklik. Oplossing: alleen de pictogrammen tonen, zonder tekst. Betere oplossing: nog even geen web slices gebruiken. Ik zou deze slices liever aan Netvibes toevoegen, maar voorzover ik kan nagaan werkt dat niet.


Accelerators dan. Dit zijn een soort snelkoppelingen en je kunt ze hier uitkiezen. Ik heb Blogger, Send with Gmail en Zoek definitie op Encyclo toegevoegd. Eerst kon ik ze nergens terugvinden, maar als je ergens op een webpagina rechtsklikt zitten ze in het menuutje. Alleen de standaarditems zijn direct zichtbaar, de rest zit verstopt onder 'Alle accelerators'. Als je rechtsklikt op een link kun je deze bijvoorbeeld met Send with Gmail rechtstreeks versturen, net zoals dat met Outlook (Express) al kon. Rechtsklikken en kiezen voor Blogger geeft een nieuw blogbericht waarin de link of de tekst al opgenomen is. Een filmpje over accelerators en andere nieuwe mogelijkheden van IE 8 vind je hier.
Overigens, als je je computer automatisch laat updaten krijg je internet explorer 8 vanzelf binnen deze week.

2 opmerkingen:

  1. Ik was al bezig met een antwoord, maar dat is verdwenen nadat ik het filmpje over IE8 had bekeken.
    Een snel Amerikaans filmpje, maar geeft wel info. Niet dat ik het meteen begrijp, maar dat ligt niet aan het filmpje.
    Ik wist niet dat we al aan IE8 toe waren.
    Eigenlijk ben jij onze eigen trendwatcher!

    Ik hoop dat jouw uitleg "ten eeuwigen dage"(is wel heel lang, hè?)bereikbaar is, dan kan ik (en velen met mij) jouw uitleg zo nu en dan rieplachtsje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is nou net het probleem met trends, die hebben een kort leventje. Geen eeuwigen dagen in elk geval..

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails