Pagina's

donderdag 12 februari 2009

Gezichtsbedrog

De Japanner Akiyoshi Kitaoka maakt heel knappe optische illusies. Niet voor niets staat op elke pagina: Warning: This page contains some works of "anomalous motion illusion", which might make sensitive observers dizzy or sick. Should you feel dizzy, you had better leave this page immediately.



Overigens: mijn echtgenoot ziet NIETS bewegen. Zijn er meer die dat hebben?
Voor de liefhebbers van Escher en aanverwanten, kijk ook eens op: Sandlot Science (neem de tour) of opticalillusions. Of op de Nederlandstalige site Planet Perplex.

7 opmerkingen:

  1. Alles beweegt en zeker niet dezelfde kant op. Is dit ding nummer 13?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, dit is ding twaalf-en-een-half.
    Zodat we weer eens beseffen dat niet alles is wat het lijkt (of zo, verzin zelf maar iets toepasselijks)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie niets bewegen, terwijl ik in 3D boeken altijd de mooiste voorstellingen zie, ra ra hoe kan dat? Ik stop ook maar even met turen, want straks lig ik voor de pc en mijn Jan is op vakantie naar Oostenrijk en kan me dus niet met vlugzout weer op de been helpen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bildtstar,
    In 3D boeken zie ik juist weer niks, omdat ik met 1 oog kijk en dus geen diepte zie. Misschien moet je even 1 oog dicht doen? De cirkels horen te draaien (een beetje) en in het middelste plaatje bewegen de zwartwitte balkjes naar buiten toe. Maar dat is dus niet bij iedereen zo.
    Is jouw man zonder jou naar Oostenrijk? Wintersport? Vind je dat goed??!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer voor mij is zelfs éénoog hier geen koning!
    Jan is intussen weer naar huis terug gekeerd. Voor het eerst op ski's en meteen helemaal verkocht(der Großvater!).Leuk een paar dagen vakantie met zoon, kleinzoon en kleindochter. Ik vond het wel fijn een paar dagen helemaal voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het ook geprobeerd maar helaas ik zie niets gebeuren. Nu lukt me dat ook al niet met 3D, mogelijk een te sterke oogafwijking?
    Annelies, wat heb je altijd leuke dingen ( en #) op je blog. Ik moet ook nodig wwre aan de slag maar ben eerst tijden bezig om alle blogs weer bij te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien zie ik juist van alles bewegen DANKZIJ mijn oogafwijking? Zelfs streepjestruien wriemelen soms voor mijn ogen bij het was opvouwen... Rein ziet twee van de drie bewegen (de middelste niet). Hoe zit het met de anderen?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails