Pagina's

zondag 21 juni 2009

Weekend


Aardbeien zijn populair in ons gezin, maar het komt voor dat de oogst groter is dan wij per dag kunnen verwerken. Dan gaat er af en toe een bakje in de diepvries (kleine stevige aardbeitjes, met wat suiker, voor ooit in de vruchtenbowl) en heel af en toe maak ik jam. Gisteren bijvoorbeeld. Eén kilo vruchten en één pak geleisuiker = 5 potjes jam. Een beetje rabarber en wat rode en zwarte bessen maken het geheel ietsje minder zoet.

Tot voor kort gebruikte ik een aardbeiontkroner om de aardbeien van hun kroontjes te ontdoen, maar dat ding is laatst op onverklaarbare wijze verdwenen. In de gangbare winkels kan ik er nergens eentje vinden. Is er iemand die een ongebruikte ontkroner in de keukenla heeft die ligt te verstoffen? Ik hou me aanbevolen! In ruil kan ik een potje jam aanbieden.


Tot zover het Landleven-gevoel.

Ondertussen haalde oudste dochter gisteren samen met jongste dochter en neefje de spullen uit haar kamer in Maastricht op, met een gehuurd busje. Na 3 jaar op kamers komt ze eerst een paar maanden thuis wonen en daarna - zo is het plan - gaat ze een jaar in Engeland studeren. Nu had ze maar een piepklein kamertje in Maastricht, maar het is verbazingwekkend hoeveel er dan toch nog tevoorschijn komen als je gaat verhuizen. Wij hebben een minihuis en werden dan ook lichtelijk wanhopig toen de bus uitgeladen werd.

Inmiddels staat het deels in het hok en deels op haar eigen kamertje, dus als je niet al te nauwkeurig kijkt valt het een beetje mee. Dochter is inmiddels alweer vertrokken, want gaat nu eerst op vakantie. Daarna kan er pas gesorteerd en netjes opgeruimd worden, dus de komende week probeer ik te doen alsof er geen kratten en zakken staan te wachten.

5 opmerkingen:

  1. Hahaha! Wat een heerlijke tegenstrijdigheid in dit bericht! Het verschil tussen die oude zonovergoten Bona-reklame en 'Even Apeldoorn bellen' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een aardbeiontkroner? Dat is toch wel een van de lelijkste woorden allertijden. Wist niet dat ze bestonden, dus kan je er niet aan helpen. Heb wel genoeg bierflesopeners mocht je ooit verlegen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kom de komende weken maar gezellig in de bibliotheek werken. Er is voldoende afleiding, zodat je niet aan al die enge tassen, zakken, kratten en ander spul hoeft te denken. Kun je een beetje tot rust komen...
    Hopelijk is het mooi weer op de momenten waarop je onverhoopt toch thuis moet zijn omdat de bibliotheek dicht is, zodat je dan lekker buiten kunt zitten lezen of in de tuin werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb ook nog nooit van een aardbeiontkroner gehoord. Ik smikkel ze op tot ik bij het kroontje kom. En moeten ze op een beschuit dan gebruik ik een mesje... ( van Jorna dat wel)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails