Pagina's

vrijdag 26 juni 2009

Heldinnen met hoge hakken

Wat hebben hakken en boeken met elkaar gemeen? Het valt Viola Lindner van het NRC Nextblog op dat er steeds meer hoge hakken op de 'vrouwenboeken' prijken. Ook in het lezenswaardige artikeltje "How to Choose a Book by Its Cover" staat: "If there are high heels on the cover, it’s chick lit. And almost all chick lit books have high heels on them."
Maar het gaat niet alleen om chicklit (highheellit), ook op de cover van Nieuwe buren van Saskia Noort staan hoge rode pumps.

Wat zou hier voor diepzinnige betekenis aan verbonden kunnen worden? Is het net zoiets als de korte en lange rokken waarvan gezegd werd dat het te maken had met een al dan niet florerende economie? Misschien: hoe hoger de hakken, hoe hoger de schulden of juist het optimisme? Of moet er iets gecompenseerd worden? Lopen al die vrouwen letterlijk èn figuurlijk op hun tenen? Die hakken duiden ook op een bepaald type vrouw, waarvan men verwacht dat de lezer zich er mee wil identificeren (moeilijk in mijn geval - ik krijg al zere voeten als ik naar die schoenen kijk..). Hier moet nodig onderzoek naar gedaan worden!

2 opmerkingen:

  1. Ik zou het nou zo leuk vinden als hier 's wat vrouwen op reageerden.
    Ik heb er een poosje over na zitten denken en heb er wel een idee bij, maar ik kan geen manier van beschrijven bedenken waarmee ik niet minimaal eenderde van chicks figuurlijk over me heen krijg...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Gert Jan
    Vertel!!
    Ik beloof dat je geen last krijgt van déze chick (tenslotte loop ik niet op hoge hakken..)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails