Pagina's

maandag 13 april 2009

Zijpe bollenstreek


Dat er veel bollenvelden zijn in de Zijpe wist ik, maar niet dat het tegenwoordig dé bollenstreek van Nederland is. Althans volgens dit berichtje in de Leeuwarder Courant. Het ziet er prachtig uit in het voorjaar en voor de vele Duitse toeristen is het een extra bonus bij zee en strand, maar er is een minder leuke kant aan al dat bollenland. Het grootste deel van het jaar is het land kaal of bedekt met stro, plastic of water en er zijn overal lelijke bollenschuren uit de grond gestampt. Een paar bollenvelden waren er altijd al, maar nu zijn het er wel erg veel. Geef mij dan maar groene weilanden, liefst met vee!

5 opmerkingen:

  1. Ja, daar dacht ik dit weekend ook aan. In deze tijd ging ik altijd met mijn oom en tante (of andere samenstelling)naar Anna Paulowna om naar de bollen te kijken. Was er ook niet iets van een soort bloemencorso, maar dan dat er afbeeldingen gemaakt van bloemblaadjes bij de huizen staan? Hoe heet zoiets ook alweer? Elk jaar kruipend in de file langs de huppelepup hoeheethetookweer. Had wel iets.

    Over bollenschuur gesproken: die in de Stolpen (vlak bij de duinen schuin tegenover Slijkerman) is ooit door een broertje van een jongen bij mij in de klas aangestoken. De fam. Zwaan woonde er toen. Niet lang daarna verhuisden zij naar Aalsmeer. Zo nu en dan zie ik wel een Zwaan op de aftiteling langs komen.

    Was het niet Berbee? Nee, dat was in Koegras bij Julianadorp. Ik kom er nog wel op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bedoelt de mozaieken. Ze worden gemaakt van hyacinten, zie bijv. http://www.digitalefotosite-corenjoke.com/mozaiek.htm. 'k Heb er ook wel eens gekeken.
    We hadden natuurlijk wèl voldoende vakantiewerk in de buurt, met al die bollen die gepeld moesten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga ook voor de groene weiden met een kudde koeien. Jammer dat er steeds meer boeren zijn die hun koeien binnen houden. Het schijnt volgens de deskundigen zo te zijn, dat wanneer de koeien kunnen kiezen ze toch liever binnen zijn (ook met mooi weer). De stallen worden tegenwoordig zo gebouwd dat er voldoende ventilatie is (zoals open zijkanten).
    Zo, even een stukje "agrarisch nieuws" van deze boerendochter.
    Groetnis,Wiesje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet over de bollebloemvelden (zie Nieuwe avonturen van Pietje Bell,blz. 6 [pocketuitgave]) maar over de fotoserie rechts "in de buurt".
    Doordat dit naast het tulpenveldje staat, dacht ik aan foto's in de buurt van Schagerbrug, maar helaas.
    Evengoed heel mooie foto's, daar niet van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zal 'In de buurt' wel even vervangen door foto's van strand en duinen van St. Maartenszee. Ook goed?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails