Pagina's

donderdag 19 maart 2009

Sightseeing met Google Streetview

Vanaf nu zijn er ook een paar Nederlandse plaatsen te bekijken met Google Streetview. Eerst alleen Amsterdam, Rotterdam, Groningen en - speciaal voor de Amerikaanse toeristen - Volendam. Er is nogal wat te doen over Streetview, en dan vooral omdat mensen zich in hun privacy aangetast voelen als ze herkenbaar in beeld zijn. Dat kan vooral pijnlijk zijn als ze zich op de Wallen bevinden of topless aan het zonnebaden zijn.. Google komt hieraan tegemoet door de gezichten onherkenbaar te maken, maar er wordt wel eens een gezicht overgeslagen door de software. Als ik zo virtueel door de straten dwaal zie ik inderdaad mensen die ik zou herkennen als ik ze kende. Maar het is wel leuk, dat Streetview. Als je een adresje zoekt kun je je van tevoren mooi oriënteren, en je kunt meteen kijken of er in de buurt een leuk eethuisje is. Wanneer zou Heerenveen aan de beurt zijn?

Hier zijn we bij Sjakie's café in de Garnalensteeg van Volendam:



Hoe werkt het? Als je een gebied kunt bekijken via Streetview zie je in Google Maps een geel poppetje. Dat poppetje zet je neer op de plek waar je wilt gaan kijken en hoppa, je bevindt je midden in het stadsgewoel.

4 opmerkingen:

  1. Ja,het is fantastisch. Laatst was ik met mijn vriendin in Australie aan het chatten. Via google earth konden we gewoon door de straat scrollen waar zij wonen. Geweldig gewoon! Vervolgens hebben ze ons de weg vanaf hun huis naar hun werkplek laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wie had dat 10 jaar geleden kunnen bedenken? Hartstikke leuk natuurlijk en tegelijk vraag ik me af of het wel leuk is. Ik ben in een mopperstemming (zie mijn blog van vandaag), dus ik mopper nog even door. Hoe ver gaat Google met het laten zien van de aarde waarop we leven en vooral waar we op aarde leven? Eerst was er Google earth, toen de routeplanner en nu maken ze foto's in je straat en plakken dat achter elkaar. Via Google kun je anderen ook al laten weten waar je je precies bevindt. Gaat via je mobiel. Ik ben van de gaat-je-geen-moer-aan-generatie, maar het lijkt wel of iedereen dergelijke bedenkingen laat varen zodra het internet in zicht komt. Heeft ook wel leuke kanten hoor. Deze zomer kon mijn vader via zijn pc, mij en m'n broer en zussen een biertje zien drinken op de Marktstraat in Sneek. Hij kon de webcam die aan een gevel hing zelf bedienen. We hebben naar hem geproost, terwijl ik uitlegde via de mobiel hoe hij bij de camera kon komen en hoe hij ons kon vinden. Mooi moment was dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weten jullie nog dat boek 1984 van Orwell? verplichte kost op de middelbare school en inmiddels aardig werkelijkheid geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het gaat hard die kant op. Het duurt alleen wat langer dan Orwell dacht.
    Een webcam is minstens zo'n grote inbreuk op de privacy. De opnames gaan continu door, terwijl Google een enkel keertje door de straten rijdt. Als je er gekleurd op staat, is het natuurlijk wèl voor het oog van de hele wereld ..
    Overigens zijn webcams, net zoals Robert zegt, soms heel handig. Toen oudste dochter de Sommerhochschule aan de Wolfgangsee bezocht kon ik op twee webcams bekijken hoe het weer daar was.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails