Pagina's

maandag 16 maart 2009

#18 Catalogiseer je boekenkast met LibraryThing

(hier gevonden)

Catalogiseer je boekenkast? Ik heb geen boekenkast. Wij zijn tamelijk kleinbehuisd en mijn man heeft een paar duizend boeken. Mijn eigen boeken staan her en der op en in kastjes en achter deurtjes (en zelfs op de grond..). De meeste van mijn boeken zijn afgeschreven bibliotheekexemplaren. Vaak boeken die ik ooit gelezen heb en t.z.t. nog wel eens wil lezen. Een boek kopen doe ik een heel enkel keertje, vaak zijn dat boeken die niet zo makkelijk in de bieb te krijgen zijn.
Kortom, ik heb niet veel behoefte aan een digitale versie van mijn boekenkast. Ik ben ook bang dat al dat catalogiseren, recenseren en beoordelen het gewoon lekker lezen in de weg gaat zitten ('o ja, niet vergeten dit boek straks toe te voegen aan LibraryThing, wat zal ik in mijn recensie zetten, wat vind ik er eigenlijk van en wat vinden anderen?')

Dat neemt niet weg dat Librarything veel interessante mogelijkheden heeft. Het zou mooi te combinateren zijn met de bibliotheekcatalogus, maar hoe verhoudt dat zich tot MyDiscoveries? Is of komt er een koppeling met Librarything? Het idee om een widget op je blog te kunnen plaatsen met het boek dat je aan het lezen bent plus link naar de bibliotheekcatalogus vond ik wel interessant.
Een tijdje geleden kwam ik Shelfari tegen. Een aantal van de boeken die ik in de loop van de jaren gelezen heb staan nu op het plankje. Shelfari heeft nog niet veel Nederlandse boeken in de aanbieding, maar aangezien ik veel Engelse en uit het Engels vertaalde boeken lees is dat niet zo'n probleem. En het Shelfari kastje oogt leuk op m'n blog.. Er wordt trouwens gewerkt aan een groter aanbod van Nederlandse titels.
Dizzie oogt leuker dan LibraryThing en heeft als voordeel dat het Nederlandstalig is. Deelnemers kunnen op Dizzie een blog bijhouden, er zijn heel aardige bij.

1 opmerking:

  1. Het boekenplankje staat zeker leuk op je blog. Je had het er al op staan voor ding 18! Prima!
    librarything.nl is gelukkig wel Nederlandstalig. Maar idd er zijn "vele wegen" naar een digitale boekenkast. Iedereen moet zelf weten wat men ermee doet. Het gaat erom dat we het bestaan ervan weten.
    Verder lees ik altijd meet veel plezier jou blogberichten. Veel tips en sites die ik ook niet kende. Allemaal toegevoegd aan mijn delicious pagina.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts with Thumbnails