In onze bibliotheek doen we aan vraagregistratie. Vragen naar titels, onderwerpen, het lidmaatschap, de toiletten - alles wordt genoteerd in een Excelbestandje en gebruikt voor statistiekjes en het vullen van lacunes in de collectie. Sinds kort noteren we ook Opmerkelijke opmerkingen. Een kleine bloemlezing:
- Klant (komt wat al te dichtbij): "Wat ruikt u lekker.."
- "Kunnen jullie er niet voor zorgen dat er een tijdslimiet op die computers zit? Het is verslavend, ik heb helemaal vierkante ogen!"
- "De computer wil niet, zit ie soms vol?"
- "Boven? Waar is dat?"
- Klant vraagt assistentie bij het uitzoeken van boeken voor zijn vrouw "Zijn dat mooie boeken?" Na uitleg dat niet alle vrouwen dezelfde smaak hebben, zegt hij: "Dat is maar goed ook, anders gingen ze allemaal achter dezelfde man aan!"
- "Wat staat er veel onzin in het folderrek. De cursus buikdansen lijkt me wel leuk, maar waarschijnlijk zien ze me aankomen" (man van boven de zestig)
- "Heeft u een boek?"
- Man antwoordt op de vraag "zoekt u iets?": "Nee hoor, ik kijk altijd zo vaag!"
Hier kunnen we nog wel om lachen, maar iedereen die met klanten werkt moet wel eens wat onvriendelijke, onredelijke of onnozele opmerkingen incasseren. Als je geduld bijna op is, ga dan vooral even naar de site "The customer is Not always right". Het merendeel van de anekdotes is afkomstig uit Amerika en daar is alles groter, niet alleen de koelkasten en de auto's, maar ook de monden van de klanten. Naast alle winkels, callcentra, McDonaldvestigingen en hotels figureert er ook wel eens een bibliotheek op deze site.
Bijvoorbeeld:
An Offering To The Literary GodsLibrary
- Melbourne, Australia -
(I’m sitting at the reference desk when a lady walks in with a beautiful bouquet in one hand, a bag full of freshly-baked loaves of bread in the other, and a ferocious scowl on her face. She comes to the desk and slams down the flowers.)
Lady: *growls* “Flowers for librarians!”
(She slams down the bread, then growls again.)
Lady: “Bread for librarians!”
(She then puts both hands on the desk and leans forward.)
Lady: *snarling* “Now find me a book!”
Nog een kleine greep:
- Hebben we dit niet vaker gehoord?
- Deze, die zich afspeelt in een tweedehands boekwinkel, klinkt vrij herkenbaar. Hoe vaak vragen klanten ons niet wanneer een boek teruggebracht wordt of op welke dag een aangevraagd boek binnenkomt? En wanneer doet internet het weer?
- Deze heeft niets met een bibliotheek te maken, maar de conversatie lijkt verdacht veel op die van een collegaatje met een mevrouw die zelf het glas van de brandalarmknop had ingedrukt (omdat ze dacht dat het een liftknop was) en vervolgens niet begreep dat ze niet met de lift mocht omdat er brandalarm was (waargebeurd in onze bieb).
Veel plezier! De site heeft uiteraard RSS en elke dag (behalve zondag) komt er nieuw leesvoer bij. Je kunt zelfs je eigen anekdote toevoegen, maar dan moet je hem even in het Engels vertalen.
Erg leuk en tegelijk geeft het je te denken over de mens en sommige mensen in het bijzonder. Deze zegt wel wat over de VS na 9/11, de angst voor terrorisme en het recht om een wapen te dragen: http://notalwaysright.com/pointless-paranoia-meet-pistol-packin/2028
BeantwoordenVerwijderenleuke tip weer Lies!
BeantwoordenVerwijderen